Gutter + håndarbeid = kuult

I 2011 leste jeg denne artikkelen om gutter som strikker i Storbritannia. Herlig å se at trenden har nådd oss. Og kudos til Ungt entreprenørskap. Jeg har hatt æren av å være jurymeldem flere ganger. Les om «The hacklers»  – en guttegjeng som har etablert heklebedrift, både fordi det er kreativt, og muligens drar det damer.

Uten sammenligning forøvring driver de mest hardbarka kriminelle i Brasil med det samme.

Om dette nå er en trend vet ikke jeg, men jeg undrer meg på hva som ligger bak. I mitt favorittprogram KOBRA – tok de for seg «Analog längtan» – jeg tror dette handler om vår egen sanslighet. Hvordan kroppene våre er bygget for å sanse gjennom det taktile og det 3dimensjonale. En fysisk tilstedeværelse hvor kropp, hender og fingre føler møte med ulike materialer,  gjennom denne informasjonen kobles kroppen og hodet sammen, til og med begge hjernehalvdeler . Hvordan fysisk arbeid i kombinasjon med kreativitet nettopp gjør oss levende. Jeg hørte en gang en som refererte til en forskning der man så på håndens arbeid og eksistens. Når hånden ikke arbeider «tror» kroppen at den dør og går inn i en depresjon. Håndarbeid er ikke kos – det er livsviktig!

 

 

 

 

0 comments on “Gutter + håndarbeid = kuult

Legg igjen en kommentar

