Kunstfagene ignorert lenge nok?

Enda en bekreftelse på kunstfagenes fundamentale plass i livet og opplæringen. Kudos til rektor som tar grep. Se denne videoen fra en skole i Chicago.
På spørsmålet om hvorfor kunstfagene virker er det nok av kartlegging og forskning. Et av funnene som Anne Bamford hadde i både The WOW-factor og kartleggingen her i landet er at elevene trives bedre i kunstfag. Trivsel og barns stemmer er tydeligvis ikke noe norske politikere eller forvaltere/folk/presse tar på alvor. I motsetning til i Storbritannia da dette funnet ble publisert, ble det handlet deretter. Samt slått opp som nyhetssak i blant annet The Guardian.

Vi er mange som argumenter med at kunstfagene ikke har som mål å komme med et fasitsvar. Men tar utgangspunkt i den enkelte og dens talenter. Samt i det visuelle språket barnet har lært siden fødsel. Innen kognintiv læring tar man tak i noe eleven kan fra før, for så å bygge bro videre til ny kunnskap. Ikke minst handler det om kobling og utforskningen mellom teori og praksis. John Deweys «Learning by doing» og «Art as experience». Kunst og vitenskap går hånd i hånd og det er akkurat hvordan de driver Brifrost skolen i Danmark

Sir Ken Robinson og hans rapport i 1998 sørget for at Creative partnerships og Find your talent ble etablert. I disse programmene som nå har holdt på i ca. 10 år har de hele tiden hatt som mål å dokumentere effekten. Alt er tilgjengelig på nettsiden deres. GOD PÅSKE!

 

Advertisements

0 comments on “Kunstfagene ignorert lenge nok?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: