Jeg møtte to helter igår!

Igår hadde jeg den glede av å møte 40 musikk, dans og drama-lærere med virke i Akershus. Vertskap var Rud videregående som neste år fyller 5o. Disse opplysningene fikk jeg etter en tur innom vaktmestern. Som begynte der via en Ringnesbil og flytting av hele skolen fra Sandvika. Og var der blid og raus på humor 37 år senere. En skole med alt fra MDD via hudpleie til bilmek. Mangfold i uttrykk og sosiokulturelle forhold. Det er bra!

Så til første helt, «lydmannen» viste seg å være Ole Henrik Gjørtz. En av mine første kjøpte norske jazzplater tilbake til 80´tallet var «Breaking out» med han og søstern. OG Audun Kleive. Jeg var så oppslukt av han og Jon Christensen, at jeg fikk mot til å snike meg inn på Club 7  som 16´åring. Nesegrus beundring og innlevelse!

Helt nummer to var Johan Kaggestad. Etter mitt fremlegg av Anne Bamford-rapporten var det en ære å overvære Kaggestad. Hvilket menneske. Tour de France og hans enorme kunnskap om tema var bare en liten dråpe i et enormt register og interessefelt. Med hode, humor og hjerte for verdier som nyskapning, refleksjon, samarbeid, ydmykhet og krav til kvalitet. Og til min store glede pratet han om mange av de samme temaene som jeg hadde gjort. Et lite øyeblikk av «soul mate» møte. Han gikk avgårde med rapporten til Anne B. og jeg sto igjen med glede og stolthet etter en fin dialog, og en varm klem.

Jeg håper og tror at de fleste lærerne fikk påfylll i både tanker, hjerte og fag. Takk til Trond Elnes for invitasjon, blomster og faglig utveksling.

0 comments on “Jeg møtte to helter igår!

Legg igjen en kommentar

