KUNST&VITENSKAP – JA TAKK!

Lørdag sto dette innlegget på trykk i Dagbladet. Dessverre tenker jeg at blogger og realist Hege Tunstad er snever og silotenkende i sitt kunnskapssyn. Jeg er enig at skolen trenger læring gjennom praktisk virke. MEN realfagene er da ikke eneste vei til å lære seg metode, utprøving, forskning, eksperimentering og analyse.

Søndag fant jeg denne på The Guardian som viser til hvorfor vitenskapen er viktig, og helthetlig. Samt at det gjelder å tenke på tvers. Hvor blant annet John Deweys filosofi «Learing by doing» blir lagt til grunn. I filmsnutten er det intervju med flere folk som har kunstfaglig bakgrunn. Og kanskje er det KREATIVITET som er nøkkelen.

Igår fant jeg denne sirkulerende på Facebook. Forskningsdagene er igang igjen. Og til min glede ser de læring i sammenhengen mellom kunst og vitenskap. Og da nærmer jeg meg slutten med et sitat som sto i D2- magasinet for noen år tilbake av den anerkjente trendanalytikeren Lee Edelkoort. Hvor hun sier noe i denne retningen,  fritt etter min hukommelse: «hun er optimistisk angående framtiden, fordi hun tror renessansetiden vil komme tilbake, hvor vi ser kunst og vitenskap knyttet sammen igjen.»

Og helt til slutt en barneskole som føyer seg rett inn i denne tenkningen. Skal sannelig prøve å få meg en studietur til Danmark og BIFROST-skolen, som har dette som visjon!

BØRNESKOLEN BIFROST ER DER SAMMENHÆNG MELLEM

         SKOLEN………………….SAMFUNDET
         NATUR……………………KULTUR
         FORTID…………………..NUTID
         NUTID…………………….FREMTID
         KUNST……………………VIDENSKAB
         FORM……………………. INDHOLD
         HÅND……………………..ÅND
         SANSELIGHED……………FORNUFT
         FANTASI………………….VIRKELIGHED
         IDÉ…………………………UDFØRELSE
         TEORI……………………..PRAKSIS
         OPLEVELSER………….. ..ERFARINGER
         INDTRYK………………….UDTRYK
         LEG………………………..ARBEJDE
         DEN ENKELTE…………. ..FÆLLESSKABET
0 comments on “KUNST&VITENSKAP – JA TAKK!

Legg igjen en kommentar

