PISA – når kunstfagene er kakebunnen og ikke kakepynten!

PISA-sjef Andreas Schlicher i dagens nyheter. Les og koble det til det han uttalte ifjor, nedenfor. Jeg mener og tror fortsatt av hele mitt faglige hjerte at kreativitet, vitenskap og kunstfagene er nøkkelen til denne problematikken, samt frafall.

 

«Jeg var heldig. Foreldrene mine brukte mye tid på å utvikle ferdighetene mine. Gjennom hele ungdomstiden spilte jeg ulike instrumenter, senere i et kjent orkester. Dette har spilt en viktig rolle i utviklingen av det tankegodset jeg har i dag. Jeg måtte øve, jobbe hardt. Utvikle høy selvdisiplin, lærte å samarbeide og å lytte. Eksempler på evner og ferdigheter som er vanskelig å oppdage».

ÅÅÅ jeg skulle  ønske dette intervjuet i A-magasinet 8.juni med Andreas Schlicher, PISA-sjef, OECD-topp og «PISA-undersøkelsens far» hadde blitt gitt som en BRUKERMANUAL til alle politikere og byråkrater FØR alle PISA-undersøkelsene ble tolket.

Eller skal jeg si mistolket. Eller det er jo ikke det en gang. Det er en mangel på helhetlig dannelse hvor kunst/kultur/kreativitet er en selvfølge, et «både og» prinsipp, slik som hos denne herren. Det ligger implisitt i all tenkning og gjøren. Mens her på berget er det «enten eller».  Spørsmålet nå er om vi noen gang kommer ut av denne onde sirkelen.

Etter at PISA kom har det gått nedeom og hjem med kunstfagene. Nå er det fare for at vi utdanner en hel generasjon hvor vi sier at kunstfagene og kreativitet IKKE er viktig. Selvom undersøkelser viser at elevene trives og presterer bedre i kunstfagene. Blir dette fra høyeste hold ignorert. Snakk om å ta barn og unge på alvor!

Og JA det er mye som er bra her og fungerer strukturelt og praktisk. Men IKKE i forhold til innhold, status og som en likeverdig og inngripende essens av alt vi gjør i liv og læren. Kunstfagene er ikke kakepynten, men kakebunnen. For Andreas Schlicher er kunstfagene kakebunnen. Det utgjør den avgjørende forskjellen. Og frafall i skolen henger sammen med dette. Fordi det er fravær av faget som åpner opp for egne evner, individet, samspill, visjoner, utforskning, refleksjon og relasjon til det samfunnet de er en del av.

Jeg vet det er mange som gjør de gode tingene. Her er rapporten til Anne Bamford. Bruk  funnene for å understøtte argumentasjonen. Lobb, skriv og påvirk med konstruktive løsninger på hvorfor kunstfagenen er viktig, sett i forhold til de utfordringer vi har i samfunnet! TAKK!

PS. Anne Bamford har observert og antydet at de landene som scorer høyt på PISA er også de landene som satser på kunstfagenen og kreativiten som kakebunnen. (Det er ikke gjort noen kartlegging av dette….ennå)

4 comments on “PISA – når kunstfagene er kakebunnen og ikke kakepynten!

  1. TAKK!!!

Legg igjen en kommentar

