Koselig med kunst & gapet fra skolehverdag til leva livet!

Da er endelig rapporten til professor Anne Bamford publisert. Det føles lenge siden vi reiste på langs og på tvers i vårt geografiske mangfold. Til tider utfordrende med vær og vind, andre ganger så vakkert at pusten sto stille. Det har vært et faglig privilegium å være Annes assistent, men det har sannelig vært et privlegium å få reise og møte alle menneskene, både store og små, som har vært rause på seg selv.

Det har selvfølgelig vært faglig utviklenede å jobbe med kartleggingen, og gang på gang har jeg fått bekreftelse på hvor stort gap det er mellom politiske intensjoner til det som faktisk foregår i praksisfeltet. Det har vel egentlig blitt en hjertesak og mitt mantra. Denne observasjonen var også utgangspunktet for mastergraden min. Derfor fortsetter jeg videre i det sporet når jeg nå kan kommentere noe fra rapporten. Munnkurv er herved av.

Anne la frem funn fra kartleggingen på konferansen til EIK Enhet for innovasjon og kompetanseutvikling  – Kunst og håndverkskonferansen 2012 5.mars. En av de tingene som ble belyst var hvordan begrepet KOSELIG knyttes til kunstfagenen – og dette har som Anne påpekte ulike konnotasjoner. Dette er godt kjent, MEN at det blir fremhevet i kartleggingen gir oss i fagfeltet argumentasjon for å jobbe oss ut av dette.

SÅ til det som er på mitt hjerte idag. Gapet mellom det som foregår i skolelivet kontra livetlivet. Som Anne beskriver her:

Kulturnæring utgjør en viktig og stadig større del av den norske økonomien, men dette gjenspeiler seg ikke i kunst- og kulturopplæringen. Med unntak av entreprenørskap og designrelaterte programmer i ungdomsskolen, finnes det nesten ikke noen koblinger mellom ulike kulturnæringsbransjer og skolene. Man må utvikle en strategi for å knytte til seg profesjonelle samarbeidspartnere fra disse bransjene også, særlig i videregående skole. 

De jeg opplever jobber i denne gaten er Ungt entreprenørskap, det er vel det nærmeste vi kommer Creative parthernships i UK. MEN og her er mitt store undrende og det gjelder ikke bare i forbindelse med overnevte, men hele feltet. Tendensen er at de fleste aktørene som jobber i dette unvierset, er ensomme satelitter som svever for seg selv.  HVORFOR KOBLER MAN SEG IKKE PÅ HVERANDRE og utnytter alle RESSURSENE vi har til det fulle?

By og land hand i hand – ikke børs og katedral tenkning/holdning. Det enkleste svaret ligger på høyeste politiske nivå. Vårt fagfelt går på TVERS – det er både: kunst/kultur, utdanning og næring (og sikkert fler). Men disse departementene ser det ikke slik, der foregår den velkjente silotenkningen, og denne forplanter seg hele veien via fylke, kommune, bydel, den enkelte skole og ofte ned til enkelte lærer, men ikke alltid. De få stedene, og de finnes som har gått ut av denne strukturen, blir dynamitt og jobber HELHETLIG. Det skaper gode oppvekstvilkår, utdanning som henger på greip med det livet som barna våre skal leve og virke i. Men i vårt demokrati er det tilfeldighetene som rår, og hva gjør vi med det?

Den offisielle lanseringen av rapporten er satt til 24. mai i Konserthusets lillesal, kom kom! Påmelding og rapporten finner du HER

 

Advertisements

0 comments on “Koselig med kunst & gapet fra skolehverdag til leva livet!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: