Da har pendelen begynt å svinge i vår retning

Da Anne Bamfords The WOW-factor kom i 2006 var det argumentet om TRIVSEL som ble en rød tråd for kunstfagenes betydning for barn og unge. Denne kvaliteten har andre innen fagmiljøet og jeg også fremmet som essensielt for læring også videre i andre fag. I min verden er det selvfølgelig at et menneske må trives for å yte best mulig. Men, og her er det springende punktet – det argumentet oppleves som annenrangs i retorikken som blir brukt både blant politikere og i media. Som å trives betyr at man ikke lærer noe, som om SKOLE SKAL GJØRE VONDT.

This achievement spin-off would surely appeal to any education minister – even Nick Gibb, who has dismissed social and emotional learning as «ghastly» and likely to distract from «the core subjects of academic education».
 

Nå har pendelen begynt å svinge bort fra denne tenkningen og holdningen i Storbrittanina, så da kan vi vel regne med at det tar noen år til før det skjer her og. Godt jeg er en tålmodig sjel. Les artikkelen i dagens Guardian her.

Advertisements

0 comments on “Da har pendelen begynt å svinge i vår retning

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: