Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen!

Forakten for «håndens arbeid», håndverk eller det praktiske om du vil må være vår tids pest. Her lever vi i en tid hvor egentlig alt er mulig, men velger da å tilegge akademia og den abstraktete teoretiske tenkning MER verdi enn den konkrete og praksisorienterte. Dette må jo stå i samsvar med hverandre, de må lytte til hverandre, om ikke blir det heller ikke noe refleksjone som bringer utvikling og forbedring med seg. Det er i relasjonen mellom teori, metode og praksis, altså didaktikken hvor vi skaper en helhet. Nå lever vi ampurtert og jeg prøver å forstå hva denne forakten bunner i. Om den er knyttet til et kompleks som følge av at det har vært lavstatus fordi håndverk er relatert til arbeiderklassen. Jeg eier ingen skam. Jeg har et bein i både håndverk og akademia. De er forenelige og like mye verdt.

Les Sigurd Hagas innlegg i Dagsavisen.

2 comments on “Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen!

  1. Ja, og det er jo kombinasjonen som er det spennende og givende. Men er ikke forholdet litt gjensidig? Selv om «praksisfeltet for øyeblikket ser ut til å være en tapende part», har vel også dette feltet utøvd en eller annen form for forakt for akademia.

  2. Ja den forakten, den forakten! Du har helt rett Heidi og den er like fullt tilstede idag. Det er vel muligens det fenomenet vi burde bryne oss på. En av erfaringene mine er at dette også handler om et vokabular og tils dels mangel på et. Når det da ikke er et felles språk kan det vise seg som en kamp om å få fortåelse og bli forstått, se og bli sett. Det er kanskje da vi fyller gapet med forakt for å vise makt?

Legg igjen en kommentar

