Ære være BÆ:RE!

Jeg er fortsatt i rus etter gårsdagens forestilling i Grünerhallen. Uten forbehold ærklærer jeg min kjærlighet til Rom for dans. Eller skal jeg si ROM for alt og alle. Deres grunnleggende filosofi er å være inkluderende, i dialog, utforske gjennom aktivitet. På tvers og i nuet. Samtidig. Med deg og meg. Store og små. Ingen grenser. Lokal forankring, slik som i Storbritannia, «community thinking.» Lavterskel inn til profesjonell kunst. De gjør vel egentlig alt utenom det etablerte kunstsynet på: HVEM, HVA, HVOR og HVORFOR – og ikke minst, møte imellom.

Det gjør noe med meg at det er barn og ungdom på scenen. Det er deres stemmer, tanker og kropper. Ikke en profesjonell som later som. Dette er ekte. Det gjør noe med meg at Sebastian Tjørholm har en kropp hvor armer og ben ikke har vokst som hos meg og deg. Fordi jeg egentlig ikke tenker over at han «mangler.»  Han manglet ingenting. Han har. Han er.  Og for meg som er vokst opp på Sophies Minde, der alle vi «freaksa» med annerledes kropper ble behandlet. Gir det ikke bare mening, men ekstra mening.

Det gjør noe med meg at det ikke er en lineær fortelling, med fasitsvar. Abstrakt og konkret veksler hurtig som en puck -veksling på stålglatt is. Fragmenter. Brudd. Sammengheng, ikke sammenheng. Sånn er også livet. Derfor gir det mening.

Det gjør noe med meg at det er i Grünerhallen. Kunst og sport møtes. Nye konnotasjoner oppstår.  Det påminner meg om at kunstens MAGI  kan skje hvor som helst, det er ikke rammen, men innholdet. Konteksten. Derfor gir det mening.

HVORFOR gir alt dette mening? Jeg avslutter med et sitat av Joan Diddon «We tell ourselves stories in order to live.»Alle som var med i forestillingen gav sine egne historier. Derfor er jeg i rus, fordi det er meningsBÆ:REende, som i meningen med livet. Takk.

Dette innlegget ble publisert i KUNSTFERDIG: sagt.. Bokmerk permalenken.

6 svar til Ære være BÆ:RE!

  1. joydevice sier:

    Flott skrevet Nina!
    Når er neste forestilling?
    Ivar

  2. vestbynina sier:

    Takk!
    Du kan se idag eller imorgen for eksempel. Eller sjekk linken her: http://www.romfordans.no/

  3. Takk for fine ord, Nina, hilsen fra Caroline og Camilla

  4. imegafon sier:

    Ja, kjempefint skrevet!

  5. vestbynina sier:

    Tusen takk, det er stas å få hyggelig tilbakemelding!

Legg igjen en kommentar

